© 2019 by Anaqati.com

All rights reserved. Terms and Conditions 

تابعنا الآن

اشترك بالنشرة الالكترونية

اقرأ ايضا

Please reload

٥ نصائح لتقوية مناعة طفلك

12/2/2020

 


تعانى الكثير من الأمهات من تكرار إصابة أطفالهن بالأمراض المختلفة خلال فترات زمنية قصيرة وهناك طرق كثيره لتقويه المناعه منها

1. أكلي طفلك غذاء صحي، كتري من الخضار والفاكهة و المكسرات و الحبوب و البيض و اللحوم. و يفضل الخضار و الفاكهة الغنية بڤيتامين (سي) زي الفراولة و الجوافة و الجزر. في دراسات أظهرت إن السكر بيضعف المناعة. حاولي تقللي السكر في أكل طفلك على أد ما تقدري و حاولي تبعدي عن الاكل اللي في مواد حافظة و محسنات.

2. إتأكدي إن طفلك بينام وقت كفاية بالذات لو كان بيروح حضانة! الطفل اللي لسه مولود بيحتاج ينام 18 ساعة، الأطفال الصغيرين بيحتاجوا ما بين 12 و 13 ساعة نوم و اللي في سن الحضانة بيحتاجوا 10 ساعات نوم في اليوم. كمان غير النوم إدي جسمهم وقت للراحة يعني متشغليهوش في أنشطة كتير ترهقهم.

3. الرضاعة مهمة جدا لطفلك، الأكاديمية الأمريكية لطب الأطفال بتنصح إن الأم ترضع الطفل لمدة سنة على الأقل و لو مش هتقدري عشان بتشتغلي رضعيه أول تلاتة شهور عشان تقوي مناعته.

4.إمنعي التدخين السلبي. متخليش طفلك في مكان يكون في حد بيدخن.

5. حافظي على باكتيريا البروبايوتك المفيدة في جسم طفلك من خلال إنك تديله مكمل غذائي بيحتوي على البكتيريا المفيدة، إسألي الدكتور اللي بتابعي معاه عن أكتر مكمل غذائي يناسب طفلك حسب سنه.
ولعل من أهم أسباب ضعف المناعة عند الأطفال كثرة تناول المضادات الحيوية والذي يؤدي إلى قتل البكتيريا
النافعة في الأمعاء بالاضافة إلى جعل الميكروب يطور من نفسه مكونا سلالات جديدة مقاومة للدواء ومن ثم
إرهاق الجهاز المناعي للطفل ولذا ننصح باستخدامها على نطاق ضيق وفي الحالات القصوى فقط. 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload